PIANOKONSERT

Eva Sidén - Landscape spirit



Köp biljetter
︎Torsdag 30 mars

︎Från kl 18.00: Visning av installation
︎Kl 18:45: Presentation av Eva Sidén
︎Kl 19:00: Pianokonsert
︎Längd (konsert): Ca. 1 h
︎Entré 200 kr
(pensionär/student 100 kr)

Pianisten, tonsättaren och ljudkonstnären Eva Sidén ger en pianokonsert med både sin egen pianomusik och stycken av bl.a. Philip Glass, John Cage och Francis Poulenc.

Innan konserten presenterar Eva sitt verk Landscape Spirit - ett ljudkonstverk med video. Hon berättar också om några andra av sina verk.

Konsert - Piano images - 
Pianoverk för pianosolo och piano med elektroniskt ljud. (2012-2022) Tystnaden, vatten har…,Re Origo, Ses Oiseaux, Under

Landscape Spirit -
ljud-videoverk med animerade 3d-objekt och flerkanaligt ljud. (2020)

Eva Sidén är pianist, tonsättare och även verksam som ljudkonstnär.

Eva Sidén komponerar både instrumental och elektroakustisk musik, allt från solo-verk till ensembleverk och musikdramatiska verk samt inte minst multimediaverk där instrument och elektronik sammanflätas med visuella uttryck.

Eva Sidén har haft verk och konsertinstallationer uppförda på bl.a. Moderna Museet Stockholm, Liljevalchs konsthall Stockholm, Stockholms konserthus, Musikaliska Stockholm samt ett flertal festivaler, musik- och kulturhus, gallerier, muséer runtom i Norden och Europa, USA, Syd-Latinamerika och Afrika.

Porträttbild: Per Anders Allsten

JAZZKONSERT

Alicia Panambi Trio


︎Tisdag 25 april kl 19.00
︎Längd ca. 1 h
︎Entré 200 kr (student 150 kr)



Köp biljetter

Alicia, Sara och Tilde möts än en gång på Polisteatern för en intim konsert. Den okonventionella trion bestående av gitarr, sång och trombon skapar ett spännande sound. Det kommer att bjudas på allt från egenskriven musik till klassiska jazzlåtar. Välkomna till en kväll ni inte vill missa!

Alicia Panambi - Sång
Sara Danielson - Gitarr 
Tilde Schweizer - Trombon

JAZZKONSERT

The P-House Experience


︎Måndag 15 maj
︎Kl 19:00
︎Längd ca. 1 h
︎Entré 150 kr
(betalas i dörren)

BILJETTER BOKAS GENOM MAIL TILL DAVID@WEISSGLAS.SE

The P-House Experience är en kvartett som bildades på Skurups folkhögskola av fyra unga män, förenade i sin komplicerade relation till sitt internat; "P-Huset”. De insåg senare att de delade en passion för samma sorts musik och började därför jamma och spela ihop.

Bandet spelar mestadels egenkomponerad musik som speglar dagens nordiska jazz, men återspeglar också klassiska plattor av bland annat Jan Johansson, Thelonious Monk och Charles Mingus. I musiken finns en stor lekfullhet och samspel samt stor plats för solistens egna kreativa uttryck. De är heller inte rädda för att spela fritt och stökigt!

Bandet består av:
Leo Burman - Tenorsaxofon
David Weissglas - Piano
Jacob Tjernström - Kontrabas
Elis Comén - Trummor



READING THE ROOM -
Dages Juvelier Keates and Alexis Steeves  



“If I die in the next few minutes, you can put on my gravestone: “Objects shimmer without mechanical input” .….. to me, the default of art is dancing and the default of dancing is called being alive.”  - Timothy Morton


We rest on the pleasure and saturation of relating. The outside is already inside, and an improviser’s sense of choice takes shape within social and biological matrices of an audience. We are always already an ensemble. The feelingful ecologies of the body are already multiple, in a process with other people. Informed by the contemporary psychoanalytic dyad and its preoccupation with subjectivity, we engage verbal, visceral, and affective dialogues. Analysis is an action, and during improvisation, the action is performance.


We contextualize our movement in loops of listening, attunement, and “failed unison”- a method for resisting universalist, utopian shape seekings. Edging the sublime and the monstrous, our live choreography fetishizes thick beginnings and deep friendship as materiality.


Politsteatern residents Dages Juvelier Keates and Alexis Steeves will host a series of experimental events January - June 2023.


DAGES JUVELIER KEATES (she/they) is an artist born in Chicago in 1980. Working with and through the materiality of their body as a somatic space for holding paradox, their transdisciplinary praxis spans performance, choreography, dramaturgy, writing and pedagogy. Deeply influenced by psychoanalysis, they carry out a queer feminist study of the subjective body as an accumulation of unanswered questions; a carnal, poetic, ephemeral archive entangled within and between “others.” Keates’ performance credits include works with Faye Driscoll, David Gordon, Noemie Lafrance, Amanda Turner Pohan, and Sarah Cameron Sunde and her choreographic work has been presented in Belgium, Germany, Spain, Sweden, and the USA.They have recently led classes and workshops at PARSE Research Conference (SE), Paideia European Institute for Jewish Studies (SE), University of North Carolina (USA), Ariana Reines’ Invisible College (USA), and The Royal Institute of Art (SE). Dages holds a BA in dance from Bard College, a transdisciplinary MA from New York University (2014), and an Advanced Masters from Sint Lucas Antwerpen (2022). They live and work between Stockholm, Sweden and New York City.

ALEXIS STEEVES
(1979) is a dance artist based between New York City and Stockholm. Steeves pursues ongoing research in live solo and collaborative performance praxis. Her work as a choreographer and teacher is nourished by 18 years as a licensed, therapeutic bodywork practitioner (LMT, SI). She is currently conducting graduate work in the New Performative Practices program at the Stockholm University of the Arts as a scholarship recipient and holds a BA from Bard College (USA). Steeves’ is deeply informed by her exchange with Rosalind Crisp (AUS, EU), and work with the NYC based performance collective HAM (high art moment). Her questions emerge from a substrata of long-term, interdisciplinary dialogues and the relational ethics and emergent practices upon which they can co-create and sometimes rest. Her artistic work has been presented in Estonia, Germany, Spain, Sweden, the USA and UK. She has taught contemporary dance, performance and composition at the Tallinn University (TLU), Fine5 Dance Theater, Noore Tantsu Festival (NoTaFe), Bard High School Early College and  Brooklyn Arts Exchange (BAX). Since 2003 Steeves has worked as a licensed and certified massage therapist and, from 2013, specializes in Structural Integration (ATSI, manual fascial work of Ida Rolf).

MORE INFORMATION ABOUT EVENTS WILL FOLLOW.



Läsning av Katarina Carlshamres nyskrivna pjäs Koöga 


︎Måndag 13 februari kl 19:00
︎Ca. 1 timme
︎Entré 150 kr
 
Vad är förälskelse? Vad är galenskap? Vad driver det konstnärliga skapandet? Vad är det att möta Gud? Hur hänger de här sakerna ihop, och vem avgör vad som är friskt, och vad som inte är det?

Koöga är en pjäs om en inre resa som väcker dessa frågor. Här finns en kvinna och två röster, som kommenterar och frågar vad som sker. Här anas även en terapeut, en pastor och en läkare, som står för den andres blick, utan vilken ingenting kan ta form och bli till.

Katarina Carlshamre har skrivit Koöga direkt för Polisteatern. Den är inspirerad av hennes senaste bok Upprymd, Simone C Rosenthals äventyr som kom ut på Themis förlag i maj 2022.

Läser gör skådespelarna Maja Bieler, Siri Hamari och Simon Norrthon.

Katarina Carlshamre är författare och filosofie doktor i franska. Hon debuterade 2014 med diktboken död är enkel prick . vårt enda märke på Bokförlaget Lejd. 2021 publicerades berättelsen Venusberget och 2022 utkom Upprymd. Båda de senare böckerna är illustrerade av serieskaparen Lars Sjunnesson och publicerade på Themis förlag.

Foto: Siri Hamari och Simon Norrthon - Sören Vilks 
 

För att säkra en biljett maila: nina@polisteatern.se